Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


onderdelen:injectiecomputer:autodiagnose

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Volgende revisie
Vorige revisie
onderdelen:injectiecomputer:autodiagnose [2012/12/06 21:47] – aangemaakt michelonderdelen:injectiecomputer:autodiagnose [2018/09/22 10:55] (huidige) – Externe bewerking 127.0.0.1
Regel 16: Regel 16:
  
 De codes worden per stuk afgegeven. Als het geknipper dus is gestopt dan moet de volgende code weer handmatig worden opgeroepen. Bij het uitlezen wordt als eerste code 12 uitgegeven en aan het einde van de procedure zie je code 11. Als hier geen code tussen zit is er geen storing aanwezig. De codes worden per stuk afgegeven. Als het geknipper dus is gestopt dan moet de volgende code weer handmatig worden opgeroepen. Bij het uitlezen wordt als eerste code 12 uitgegeven en aan het einde van de procedure zie je code 11. Als hier geen code tussen zit is er geen storing aanwezig.
 +
 +==== Niet-gedocumenteerde methoden ====
  
 Het aflezen van de storingscodes is ook mogelijk zonder testapparaat, met behulp van de controlelamp op het dashboard: Het aflezen van de storingscodes is ook mogelijk zonder testapparaat, met behulp van de controlelamp op het dashboard:
   * Sluit een losse draad van ca. 2.5 m aan op de diagnosestekker van de auto.   * Sluit een losse draad van ca. 2.5 m aan op de diagnosestekker van de auto.
   * Houd deze draad 3-4 seconden tegen de massa (bv aansteker).   * Houd deze draad 3-4 seconden tegen de massa (bv aansteker).
 +  * Kijk naar het knipperen van de controlelamp op het dashboard.
 +  * Als de lamp niet reageert bovenstaande handeling herhalen.
 +
 +Daarnaast is er nog een methode die in combinatie met een beperkt aantal contactsloten lijkt te werken. Tussen de "M" en de "D" stand zit in een aantal gevallen een "dood" stuk. Dit is als volt te testen
 +  * Plaats de contactsleutel in stand "M".
 +  * Draai nu de contactsleutel stukje bij beetje door naar "D" en stop direct met draaien als de controllelampen op het dashboard uit gaan.
 +  * Zijn de controllelampen aan gebleven en is de motor gestart dan gaat deze uitleesmethode niet werken. Zijn alle lampen nog steeds uit en is de motor niet gestart dan heb je dit "dode" stuk in je contactslot.
 +  * Om het uitlezen te beginnen draai je het contactslot opnieuw naar "M".
 +  * Draai nu het contactslot opnieuw naar het "dode" stuk en houdt de sleutel daar gedurende 3-4 seconden (de motor mag dus niet starten en de controlelampen moeten uit zijn!)
 +  * Laat de sleutel nu los zodat deze terugvalt naar "M"
   * Kijk naar het knipperen van de controlelamp op het dashboard.   * Kijk naar het knipperen van de controlelamp op het dashboard.
   * Als de lamp niet reageert bovenstaande handeling herhalen.   * Als de lamp niet reageert bovenstaande handeling herhalen.
Regel 134: Regel 146:
  
 Bobine 2-3 Bobine 2-3
 +
 +===== Storingen wissen =====
 +
 +
 +Als je oude storingen wilt wissen kun je 3 dingen doen.
 +  * De accu loskoppelen voor een paar minuten
 +  * De ECU loskoppelen voor een minuut
 +  * De uitleesprocedure volgen waarbij de tijd (3-4 seconden) vervangen wordt voor 20 seconden.
 +
 +Het voordeel van de laatste oplossing is dat ALLEEN de storingen verdwijnen. De ECU behoudt zijn verdere waardes en staat bij eerste keer weer starten niet een noodloop/inleerprocedure.
 +
 +===== Bronnen =====
 +
 +
 +[[:Werkplaatshandboeken]]
onderdelen/injectiecomputer/autodiagnose.1354826834.txt.gz · Laatst gewijzigd: 2018/09/22 10:38 (Externe bewerking)