Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


onderdelen:stroomverdeler

Stroomverdeler

Nummer:
10
Functie:
55

Stroomverdeler in de schema's

FIXME (schema pictorgram)

Stroomverdeler in de verschillende AX'en

Vervroeger
Veer binnen in
Merk Typenummer C D Cilinderinhoud (motor code) code lengte (mm) Diameter (mm)
Ducelier C040 D028 954cc (C1A)
Bosch C040 D028 954cc (C1A)
Ducelier 525551B C041 D029 1124cc (H1A)
Bosch 0 237 009 601 C041 D029 1124cc (H1A) 3113 - 110
Magnetti SE107B C041 D029 1124cc (H1A)
Ducelier C042 D030 1360cc
Bosch C042 D030 1360cc
Ducelier C043 D037 1294cc (AX SPORT Phase 1)
Bosch C043 D037 1294cc (AX SPORT Phase 1)
Ducelier C045 D031 954cc (C3A)
Bosch C045 D031 954cc (C3A)
Ducelier 2525 659 C048 D034 1124cc (H1B) 5o6o
Bosch C048 D034 1124cc (H1B)
Ducelier C049 D035 1360cc (K1B)
Bosch C049 D035 1360cc (K1B)
Ducelier 2525680A C052 D039 1360cc (K2B)
Bosch C052 D039 1360cc (K2B)
Ducelier 2525651A C052 D041 1360cc (K2A)
Bosch 0237009620 C052 D041 1360cc (K2A)
Ducelier C055 D043 1360cc (KDZ)
Bosch 0 237 009 615 C055 D043 1360cc (KDZ) 3161 - 126
Ducelier 2525 753 C060 D049 1360cc (KDY) 10o3011o30
Bosch 0 237 009 624 C060 D049 1360cc (KDY) 3185 - 126 25mm 1,75mm
Ducelier 2525 756 C061 D046 1124cc (HDZ) 6o307o30 22mm 1,50mm
Bosch 0 237 009 621 C061 D046 1124cc (HDZ) 3177 - 110 32mm 1,35mm
Ducelier C068 D047 1360cc (K2D)
Bosch C068 D047 1360cc (K2D)
Bosch 3171 - 1101)

Op typenummer en vervroeger na komen alle gegevens uit de werkplaatshandboeken. In de praktijk blijken de typenummers in de werkplaatshandboeken veelal foutief te zijn. Vandaar dat deze zijn weggelaten en enkel zijn ingevuld op basis van wat er op de stroomverdeler zelf staat.

De code van de vervroeger is wat er op het stangetje staat.

Stroomverdeler demonteren

Hieronder volgt een korte uitleg hoe de Stroomverdeler uit een AX te demonteren is.

Als je de stroomverdeler wilt demonteren om te vervangen voor een andere houdt dan in gedachte dat je de onsteking weer op tijd moet zetten. Hiervoor dien je in het bezit te zijn van een stroboscoop.

Benodigd:

  • Dopje 7
  • Dopje 10
  • Ratel
  • Verlengpookje â 5 cm

Stappenplan:

  1. Demonteer eerst het luchtfulterhuis.
  2. Neem de slang weg welke op het hitteschild zit.
  3. Draai de plastic schroeg een kwartslag die zich bij de bobine in de buurt bevind.
  4. Schroef met dopje 7 de slangklem los boven het injectiehuis.
  5. Schroef met dopje 7 de slangklem los tussen filter en injectiehuis en trek het slangetje los.
  6. open het clipje waar de gaskabel in ligt.
  7. trek het achterste slangetje los welke rechts bovenop het filter zit.
  8. Trek nu de filterbehuizing uit het motorruim.
  9. Indien je geen verlengpookje van van 5cm hebt maar alleen maar groter zal eerst de accu uit de auto genomen moeten worden.
  10. Trek de bougiekabels los (let op dat je ze merkt anders heb je uitzoekwerk bij het monteren, bij het merken tel je vanaf je vliegwielzijde)
  11. Draai met dopje 10 de moertjes los die zich aan de onder en bovenkant van de stroomverdeler bevinden.
  12. Onder deze moertjes liggen vierkante ringen, haal deze eerst weg.
  13. Trek nu de stroomverdeler van de tapeindjes af.

Stroomverdeler monteren

Hieronder volgt een korte uitleg hoe de Stroomverdeler in een AX te monteren is.

FIXME (uitleg)

Stroomverdeler controleren

Aan de stroomverdeler zelf valt weinig te controleren en in de praktijk gaan deze niet zo snel kapot. Wat er wel te testen is dat is de vacuüm vervroeger welke zich als een soort “paddestoel” op de stroomverdeler bevindt.

Om de vacuüm vervroeger te testen zuig je aan het tuitje. Kun je blijven zuigen dan is hij lek, kun je op een gegeven moment niet meer verder en kan je je tong (door de vacuüm) aan het tuitje laten hangen dan is deze goed.

Stroomverdeler van binnen

FIXME (stroomverdelers van binnen)


1) Gekocht als NOS, op CitroMobile. Verder onbekende herkomst.
onderdelen/stroomverdeler.txt · Laatst gewijzigd: 2018/09/24 19:13 door michel