Gebruikershulpmiddelen

Site-hulpmiddelen


uitvoeringen:ax_eco

Verschillen

Dit geeft de verschillen weer tussen de geselecteerde revisie en de huidige revisie van de pagina.

Link naar deze vergelijking

Volgende revisie
Vorige revisie
uitvoeringen:ax_eco [2012/12/24 09:44] – aangemaakt micheluitvoeringen:ax_eco [2018/09/24 22:51] (huidige) michel
Regel 1: Regel 1:
 ====== AX Eco ====== ====== AX Eco ======
  
-De Citroën AX Eco is op zowel de London Motor Show als de Frankfurt Motor Show in 1993. Het model is altijd bij een studie gebleven, een studie waarbij in de basis de [[..:Citroën AX 'pneus verts']] (groene banden) is gebruikt en gepoogd is deze nog zuinigiger te maken. Dat dit laatste ook daadwerkelijk gelukt is bewijst het brandstofverbruik record uit die tijd wel, 2.7 l/100 km bij 90 km/h constant.+---- dataentry Prototype ---- 
 +Jaar        : 1993 
 +Carrosserie 3-deurs 
 +----
  
-Opvallend aan de AX Eco is dat de buitenzijde van de auto behoorlijk is aangepast. Te weten:+{{ :uitvoeringen:studie:ax_eco:ax_eco.png?200|}}De Citroën AX Eco is op zowel de London Motor Show als de Frankfurt Motor Show in 1993. Het model is altijd bij een studie gebleven, een studie waarbij in de basis de [[..:Citroën AX 'pneus verts']] (groene banden) is gebruikt en gepoogd is deze nog zuinigiger te maken. Dat dit laatste ook daadwerkelijk gelukt is bewijst het brandstofverbruik record uit die tijd wel, 2.7 l/100 km bij 90 km/h constant. 
 + 
 +{{:uitvoeringen:studie:ax_eco:leaflet_ax_eco.jpg?200 |}}Opvallend aan de AX Eco is dat de buitenzijde van de auto behoorlijk is aangepast. Te weten:
   * Zijspiegels;   * Zijspiegels;
   * voorbumper;   * voorbumper;
Regel 16: Regel 21:
 Samen met het vervaardigen van de motorkap, het dak, de voorschermen en de deuren van het materiaal Kevlar (carbonvezel versterkt plastic) heeft dit bijgedragen aan zowel een nóg betere aerodynamica als een gewicht reductie. De AX Eco weegt nog maar 672 kg en de CW waarde is teruggebracht van 0.32 naar 0.28. Samen met het vervaardigen van de motorkap, het dak, de voorschermen en de deuren van het materiaal Kevlar (carbonvezel versterkt plastic) heeft dit bijgedragen aan zowel een nóg betere aerodynamica als een gewicht reductie. De AX Eco weegt nog maar 672 kg en de CW waarde is teruggebracht van 0.32 naar 0.28.
  
-Aanpassingen aan de motor zijn er ook. Zo zijn de frictie van de lagers en zuigerveren verminderd waardoor de motor nog zuiniger is. De versnellingsbak zou naar verluid speciaal gekozen verhoudingen hebben.+{{ :uitvoeringen:studie:ax_eco:folder_ax_eco.jpg?200|}}Aanpassingen aan de motor zijn er ook. Zo zijn de frictie van de lagers en zuigerveren verminderd waardoor de motor nog zuiniger is. De versnellingsbak zou naar verluid speciaal gekozen verhoudingen hebben.
  
 Tot slot zijn de banden ook een bewuste keuze geweest met een lage rolweerstand. Een persbericht van de Frankfurt Motor Show meld dat de 13" banden van de Citroën Ax 'pneus verts' vervangen zijn voor 'groene' 155/70 R14 Michelin MXN banden met een nog lagere rolweerstand en dus minder energieverlies. Tot slot zijn de banden ook een bewuste keuze geweest met een lage rolweerstand. Een persbericht van de Frankfurt Motor Show meld dat de 13" banden van de Citroën Ax 'pneus verts' vervangen zijn voor 'groene' 155/70 R14 Michelin MXN banden met een nog lagere rolweerstand en dus minder energieverlies.
Regel 29: Regel 34:
  
 Van de "contstant 50" bewering is niet bekend hoe deze tot stand is gekomen. Deze wordt enkel vernoemd in de Duitse folder. De andere 4 komen uit een persbericht welke vermeld dat de tests officieel zijn uitgevoerd door De Franse wegvoertuigen testorganisatie UTAC. Van de "contstant 50" bewering is niet bekend hoe deze tot stand is gekomen. Deze wordt enkel vernoemd in de Duitse folder. De andere 4 komen uit een persbericht welke vermeld dat de tests officieel zijn uitgevoerd door De Franse wegvoertuigen testorganisatie UTAC.
 +
 +{{:uitvoeringen:studie:ax_eco:folder_ax_eco_2-3.jpg?200|}} {{:uitvoeringen:studie:ax_eco:folder_ax_eco_4.jpg?200|}} {{:uitvoeringen:studie:ax_eco:folder_ax_eco_6_1.jpg?100|}} {{:uitvoeringen:studie:ax_eco:folder_ax_eco_6_2.jpg?100|}} {{:uitvoeringen:studie:ax_eco:folder_ax_eco_6_3.jpg?100|}}
 +
 +===== Persfoto's =====
 +
 +{{:uitvoeringen:studie:ax_eco:ax_eco.jpg?200|}}
 +
 +===== Bronnen =====
 +
 +  * Duitse folder: AX ECO;
 +  * Engelse leaflet: AX ECO (uitgegeven op de London Motor Show van 1993) (K4689);
 +  * Engelstalig persbericht uit de Duitse permap "Citroën informiert" van augustus 1993 uitgegeven tijdens de Frankfurt Motor Show.
uitvoeringen/ax_eco.1356338660.txt.gz · Laatst gewijzigd: 2018/09/22 10:38 (Externe bewerking)